• 9 Tips bij opstellen gastenlijst

    12 mei 2014
  • Je bent zo blij en gelukkig dat je van de daken wilt schreeuwen dat je gaat trouwen. Heel normaal, uiteraard. Maar let op dat je in je enthousiasme niet de halve wereld uitnodigt op je huwelijk, want dan komt je huwelijksbudget misschien al sneller in het gedrang dan verwacht. Wie nodig je dan wel uit? Mogen die verre ooms en tantes, of die neven en nichten die je amper ziet, komen? En je collega's? Of hou je het toch liever wat kleinschaliger? Onze tips voor het samenstellen van je gastenlijst.

    Laat budget even buiten beschouwing en maak een heel uitgebreide gastenlijst waarop je alle potentiële noteert. Daarna kun je beginnen schrappen.

    1. Maak meerdere lijsten: een voor je liefste, voor zijn ouders, een voor jou en een voor jouw ouders.

    2. Vergelijk je lijst met die van je verloofde en schrap al meteen de dubbele genodigden van één lijst.

    3. Wie betaalt? En dan is het tijd voor de moeilijke vraag: wie betaalt wat? Betaalt elke familie ‘zijn genodigden’, dan heb je uiteraard niets te zeggen over de gastenlijst van je schoonouders. Financieren jullie je bruiloft echter helemaal zelf, dan heb je uiteraard wel wat melk in de pap te brokkelen. Jij betaalt, dus jij bepaalt. Zo simpel is het.

  • Onthoud ook dat huwelijken vaak het moment zijn waarop families weer samenkomen, nadat ze elkaar al een lange tijd niet meer hebben gezien. Om sommige genodigden kun je dan ook simpelweg niet heen.
  • 1. Overlopen & nog eens overlopen. Soms vergeet je de meest vanzelfsprekende genodigden het gemakkelijkst. Overloop je gastenlijst dus heel aandachtig. Leg hem daarna een paar dagen weg, en overloop dan weer. Wedden dat je nog iemand over het hoofd gezien hebt? Tip: je gastenlijst moet redelijk duidelijk zijn voor je contact opneemt met de catering. Twee weken voor de bruiloft moet je je definitieve aantal gasten doorgeven.

    2. Werk met gastenkringen. Om niemand te vergeten, werk je met ‘kringen’. Begin met de eerste familiale kring: je ouders, broers en zussen, hun partners en kinderen en je grootouders.

    3. Kring nummer twee. Daarna breng je de tweede kring in kaart: ooms en tantes, neefjes en nichtjes (+ hun partners en kinderen).

    4. Vrienden. Tijd voor de vrienden: lijst je naaste vrienden op en noteer ook hun partners en kinderen

    5. Voor wat hoort wat. Nog een regel waar je niet om heen kunt: nodig iedereen uit die jou ooit uitnodigde op zijn/haar huwelijk.

    6. Laat je niet chanteren: “Ik kom niet als zij komt”. Jij nodigt uit wie je wilt, en daar moeten je gasten maar vrede mee nemen.